Door gebruik te blijven maken van onze website, geef je toestemming en ga je akkoord met het gebruikt van cookies. Meer informatie kan je vinden in onze privacy- en cookieverklaring.

Nieuws

Wat is daar nou moeilijk aan..Staan?

20 februari, 2018

Wat is daar nou moeilijk aan.. Staan?

Je hebt misschien al eens gehoord van zit-sta bureau’s en de verbazingwekkende voordelen die het heeft om de overstap te maken van zittend werken naar staand werken. Helaas profiteer je niet van alle voordelen als je dat verkeerd aanpakt.  

Heb je al een standpunt (snap je?) ingenomen door over te schakelen naar een zit-sta bureau? Dan heb je de eerste stappen gezet naar een betere gezondheid. Maar, staan op harde vloeren of te lang staan zonder pauzes is ook niet goed voor je lichaam. Zet nu niet meteen je zit-sta bureau bij het grofvuil, de bijeffecten die lang zitten met zich mee brengen zijn namelijk nog veel slechter.

Het is belangrijk om op de juiste manier te gaan staan, regelmatig je positie te variëren en af te wisselen door het staan en zitten te combineren. Omdat verandering van spijs doet eten, zijn hier enkele tips die ervoor zorgen dat staand werken een succes wordt.   

Hoe te staan?

Nu de zit-sta bureau’s steeds vaker gebruikt worden is het belangrijk om te weten hoe je moet staan. Ik weet dat je nu denkt: “Kom op, ik weet echt wel hoe ik moet staan hoor.” Maar ik weet zeker dat je na het lezen van dit stuk je houding hebt gecorrigeerd of gerealiseerd hoe slecht je houding eigenlijk was. Wedden?

Staan met de juiste houding

Een slechte houding is één van de redenen waardoor staand werken niet comfortabel vindt. Een slechte houding komt zeer vaak voor, kijk maar eens in het rond. Zie je die collega, voorover gebogen met het gezicht tegen de monitor gedrukt? En hoe zit het eigenlijk met jou?

Computers, telefoons, voor langere periodes zitten en staren naar een scherm.. allemaal elementen die slecht zijn voor je houding. Je kent het wel, al surfend op het internet raak je volledig de tijd kwijt terwijl je 23 video’s van schattige hondjes voorbij ziet komen. Meer dan een uur lang zit je voorover gebogen “aah wat schattig” te roepen. Door continue in die verkeerde houding te zitten worden de spieren in je rug en in je torso zwakker. Die verzwakte spieren maken  het moeilijker om goed rechtop te staan.

Je zou kunnen denken dat je het al goed doet door te gaan staan en je geen zorgen hoeft te maken over je houding. Maar juist omdat je gaat staan is het belangrijk om een goede houding aan te nemen. Je lichaam gebruikt meer spieren om overeind te blijven staan, dat is op zich al een goede training, maar door een onjuiste houding legt het ook meer druk op je lichaam.

Alleen voor kortere periodes lukt het je om goed en comfortabel te blijven staan. Tenzij je een robot bent, kom je uiteindelijk toch weer terug in je slechte lichaamshouding. Daarom is het belangrijk jezelf eraan te blijven herinneren om goed op je houding te letten. Hiermee voorkom je ongemak en vermoeidheid tijdens het staan.

Tips voor een goede houding tijdens het staan

Breng je gewicht in balans en positioneer je voeten op de juiste manier: Je voeten moeten op  schouderbreedte uit elkaar staan, maar let wel op dat je op een manier gaat staan die comfortabel aanvoelt. Zet je voeten stevig op de grond en draai ze een beetje naar buiten toe, dit geeft je voetbogen meer steun.

Betrek je torso: Je buikspieren vormen de kern van je lichaamsondersteuning. Tijdens het staan span je de buikspieren een beetje aan voor een betere ondersteuning van je lichaam.

Zet je rug en heupen in de juiste positie: Houd je ruggengraat en heupen in een neutrale positie en zet ze in lijn met je nek. Zet je schouders op een natuurlijke manier naar achteren en laat je armen langs je lichaam vallen (steek je borst niet teveel naar voren, anders krom je de wervelkolom teveel en lijk je op een duif!)

Zorg voor afwisseling

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet te lang in dezelfde houding blijft staan. Afwisseling van je lichaamshouding zorgt ervoor dat je vermoeidheid voorkomt, mits je dat doet met een juiste lichaamshouding. Je zult moeten proberen om zoveel mogelijk te bewegen. Zet de radio eens aan en dans (zoals Beyoncé danst), of als je echt heel moedig bent kun je yoga oefeningen uitproberen achter je bureau (namasté.) Voor een makkelijkere oplossing kun je gebruik maken van een voetenbankje of een kistje. Je kunt hiermee iedere paar minuten je been afwisselen om de druk in je benen te verminderen.

Gebruik een antivermoeidheidsmat

Ja, ik hoor het u al zeggen: “Dat zeg je alleen maar omdat je ze zelf verkoopt.” Maar hoor eens, het gebruik van een antivermoeidheidsmat wordt vaak aanbevolen. Zeker als je de mat gebruikt samen met een zit-sta bureau.

Als je voor langere periodes moet staan op een harde ondergrond zoals, hout of beton, maar ook op  een vloer met vloerbedekking, kan dat allerlei verschillende gezondheidsprobelemen met zich mee brengen. Pijn in je voeten, rug en nek, spataderen, zwelling in de onderste ledematen en problemen met de bloedsomloop.

Een antivermoeidheidsmat biedt verschillende ergonomische voordelen voor je voeten. De mat zorgt voor demping, het verminderd de druk op je voeten en kan zich aan de vorm van je voet aanpassen voor een comfortabel gevoel tijdens het staan.

Verder zorgt een antivermoeidheidsmat ervoor dat je hele kleine microbewegingen maakt in je spieren om je houding in balans te houden. Door deze kleine spierbewegingen blijft het bloed goed circuleren in je ledematen waardoor vermoeidheid wordt verminderd.

Kies de juiste schoenen

Voor een maximaal comfortabel gevoel tijdens het staan is het belangrijk om de juiste schoenen te dragen. Zoals je zult begrijpen bieden naaldhakken nou niet echt de juiste ondersteuning die je nodighebt als je gaat staan. Het is echter onmogelijk om voor ieder persoon het juiste schoeisel aan te bevelen, iedere voet is immers weer anders. Maar wees er wel zeker van dat je schoenen draagt die comfortabel zijn, flexibel en een goede ondersteuning bieden aan je voeten. (lees: geen hoge hakken.)

Wissel af

Het is aan te raden dat je regelmatig wisselt tussen zitten en staan. Maar ook dat je ervoor zorgt om niet meer dan 1 uur onafgebroken achter elkaar te blijven staan. Neem regelmatig een pauze door even te gaan lopen, zelfs een rondje door het kantoor is al voldoende. Of zorg voor een stoel in de buurt zodat zittend je rust kunt nemen.

Matten.nl heeft een ruim aanbod antivermoeidheidsmatten voor u beschikbaar. Voor vragen over antivermoeidheidsmatten kunt u contact opnemen met de klantenservice@matten.nl